Search

نقاط قوت و ضعف لایحه‌ی قانون تجارت

  1. Home
  2. »
  3. روزنگار
  4. »
  5. نقاط قوت و ضعف لایحه‌ی قانون تجارت
جزئیات مناظره:

مناظره‌ی ‏«نقاط قوت و ضعف لایحه‌ی قانون تجارت» ‏با مشارکت آقایان مهدی عبدالملکی، معاون قوانین مجلس، احمد ‏آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی و مقرراتی اتاق ایران، سعید جمشیدی‌فرد، عضو شورای ادوار جامعه‌ی ‏حسابداران رسمی ایران و مشاور مالی- حقوقی و آقای امیر پوریانسب، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در تاریخ ۸ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد.‏

معرفی مهمانان:

مهدی عبدالملکی: 

مهدی عبدالملکی، معاون قوانین مجلس، پیشتر عضو هیئت‌علمی مرکز پژوهش‌های مجلس بوده و سمت‌های معاونت ‏مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیرکلی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس را نیز در کارنامه‌ی ‏خود دارد.

احمد آتش هوش: 

احمد آتش‌هوش، کارشناسی حقوق قضایی خود را در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) دریافت کرده است. ‏آتش‌هوش در سال ۱۳۷۰، کارشناسی ارشد رشته‌ی روابط بین‌الملل را از دانشگاه تهران اخذ کرد. ‏او در گذر زمان سمت‌های ‏مختلفی داشته و اکنون در جایگاه رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی و مقرراتی اتاق ایران به فعالیت مشغول است. ‏همچنین آتش‌هوش در حال حاضر در مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران نیز عضو هیئت‌مدیره‌ است.

او در حوزه‌ی دارو نیز ‏فعالیت داشته و از دیگر سمت‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‏
• رئیس اتحادیه‌ی واردکنندگان دارو ‏
• عضو هیئت‌مدیره‌ی فدراسیون اقتصاد سلامت ‏
• عضو هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در دوره‌های هشتم و نهم و دهم
• نایب‌رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت‌های معنوی دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران
• رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی و مقرراتی دوره نهم اتاق بازرگانی ایران
• نایب رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد دوره نهم اتاق بازرگانی ایران
• رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی و مقرراتی دوره دهم اتاق بازرگانی ایران
• مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت راسن‌درمان (فعال در حوزه تأمین دارو و محصولات بهداشتی) از سال ۱۴۰۰ ‏تاکنون
• مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت پخش راسن‌درمان و مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت توسعه‌ی بازار ‏راسن، فعال در حوزه‌ی تولید محصولات غذایی و صادرات از سال ۱۳۹۲ تاکنون

سعید جمشیدی فرد: 

سعید جمشیدی‌فرد، رشته‌ی حسابداری را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گذرانده است. جمشیدی‌فرد معادل ‏‏مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل را از دانشگاه «ویکتوریا» ملبورن اخذ کرد. او دکترای تجارت بین‌الملل را از دانشگاه ‏‏‏«نیو ساوت ‌ولز» استرالیا ‏نیمه‌تمام رها کرد، اما توانست دکترای حرفه‌ای کسب‌و‌کار- مدیریت ریسک و مهندسی مالی را از ‏‏انجمن حسابداری مدیریت ایران اخذ کند.‏

جمشیدی‌فرد بیش از ۴۰سال سابقه فعالیت در زمینه‌های حسابداری و ‏حسابرسی، کارشناسی و مشاوره مالی و حقوقی و ‏سرمایه‌گذاری دارد. او همچنین حضور فعالی در بازار سرمایه و مدیریت ‏نهادهای مالی، تأسیس و راه‌اندازی و ارزش‌گذاری ‏بنگاه‌های اقتصادی دارد. او همچنین در سه دوره‌ی سه‌ساله، رئیس ‏شورایعالی جامعه حسابداران رسمی ایران بوده ‏و در سه‌ ‏دوره‌ی سه‌ساله‌ی دیگر، ‏ریاست شورایعالی انجمن حسابداران خبره ‏ایران را برعهده داشته است. جمشیدی‌فرد ‏پژوهش‌های ‏قابل‌توجهی در زمینه‌های حسابداری و مالی، حقوق مالیاتی، ‏‏حسابرسی، حاکمیت شرکتی، حقوق تجارت، بازار سرمایه، ‏پولشویی و برند انجام داده است.‏

امیر پوریانسب: 

امیر پوریانسب، مدرک کارشناسی رشته‌ی حسابداری را از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی‌ارشد همین رشته را از دانشگاه ‏علامه‌طباطبایی دریافت کرده است. او دکترای حسابداری خود را نیز از دانشگاه علامه‌طباطبایی اخذ کرده است. ‏پوریانسب که اکنون در دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه تهران، شریف و شهیدبهشتی به‌عنوان استاد مدعو به تدریس ‏مشغول است و در کنار آن به پژوهش نیز می‌پردازد، در گذشته، معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس تهران را برعهده ‏داشت.

پوریانسب با داشتن حدود ۲۰۰ مقاله و ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌ی حسابداری، سردبیری مجله‌ی حسابدار را در یک دوره‌ی ‏شش‌ساله در کارنامه‌ی خود دارد. از بین کتاب‌های او می‌توان به دو کتاب مطرح «کنترل‌های داخلی و چارچوب یکپارچه» و ‏‏«آناتومی تقلب» اشاره کرد. ‏
عضویت در کمیته‌ی فنی و تدوین استانداردهای حسابرسی داخلی انجمن حسابرسان داخلی ایران از سال ۹۱، ریاست ‏کارگروه راهبری شرکتی بورس اوراق بهادار تهران و ریاست کارگروه کنترل داخلی بورس اوراق بهادار تهران از سال ۸۶ تا ۸۸ و ‏عضویت در گروه کارشناسی کمیته‌ی استانداردهای سازمان حسابرسی، از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود.

برای تماشای ویدیوی این مناظره‌ی اقتصادی اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیوگرافی دکتر حسین عبده تبریزی

حسین عبده تبریزی در سال ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۵۲، همزمان مدرک کارشناسی مدیریت از مدرسه‌ی عالی بازرگانی و کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه‌ی عالی ترجمه را دریافت نمود. در سال ۱۳۵۳، تحصیلات خود را در رشته‌ی مدیریت بازرگانی در مرکز مطالعات مدیریت ایران (وابسته به دانشگاه هاروارد) در سطح کارشناسی ارشد ادامه داد و تحصیلات عالی خود را در سطح دکترای رشته‌ی امور مالی و بانکداری در مدرسه‌ی عالی بازرگانی منچستر در سال ۱۳۵۶ به پایان رساند.

سابقه‌ی تدریس دکتر عبده به سال ۱۳۵۴ بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون وی در بسیاری از مؤسسات آموزش عالی، سازمان‌ها‌ و مراکز تحقیقاتی کشور استاد مدعو بوده است. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه‌ی طباطبایی، مؤسسه‌ی عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه و دانشگاه امام صادق (ع) تنها برخی از مؤسساتی است که دکتر عبده در آنها به تدریس دانش مالی پرداخته است.

حوزه‌های تحقیقاتی اخیر وی شامل حل‌وفصل بانکی، مدل‌هاي كنترل ريسك، نظارت بر بازارهای سرمایه، معرفت‌شناسی مالی، تأمین مالی بخش مسکن و مالی رفتاری در بورس اوراق بهادار تهران است.

دکتر عبده تبریزی مترجم کتاب‌های فیزیک مالی، خطر و بازده، ارزشيابی، مدیریت مالی (دو جلد)، مبانی بازارها و نهادهای مالی (دو جلد) و چندین کتاب دیگر است. وی هم‌چنین مؤلف کتاب‌های بازار آتی، مالی املاک و مستغلات، مالی شرکت‌ها (دو جلد)، افته‌هایی در مدیریت مالی، افته‌هایی در مالی شرکت‌ها، مجموعه‌ی مقالات مالی و سرمایه‌گذاری (دو جلد)، اندازه‌گیری و مدیریت ریسک بازار، فرهنگ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری و بازار دارایی‌ها در دهه‌ی ۹۰ شمسی است. وی عضو هیأت تحریریه‌ی نشریه‌های متعدد و از جمله صاحب‌ امتیاز روزنامه‌ی سرمایه بوده است که در دولت احمدی‌نژاد توقیف شد. صدها مقاله از وی در نشریه‌های دانشگاهی و مطبوعات کثیرالانتشار منتشر شده است.

برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی حسین عبده تبریزی به شرح زیر است:

رئیس هیأت‌مدیره‌ی شركت خدمات پژوهش و مشاوره‌ی مالی تابان‌خرد (امروز-۱۳۸۵)

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار (۱۳۹۷-۱۳۹۲)

رئیس هیأت مدیره‌ی لیزینگ بانک اقتصاد نوین (۱۳۸۹-۱۳۸۵)

رئیس هیأت مدیره‌ی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران (۱۳۸۹-۱۳۸۶)

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه‌ی نوین (۱۳۸۹-۱۳۸۷)

مديرعامل شركت تأمین سرمایه‌ی اقتصاد نوین (۱۳۸۷-۱۳۸۵)

دبير كل مؤسسه‌ی توسعه‌ی صنعت سرمايه‌گذاري ايران (۱۳۸۷-۱۳۸۵)

دبیر کل بورس اوراق بهادار تهران (۱۳۸۴-۱۳۸۲)

رئیس هیأت ‌مدیره‌ی بانک اقتصاد نوین (۱۳۸۲-۱۳۸۰)

رئيس هيأت‌‌مديره و مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ساختمان ايران (۱۳۸۰-۱۳۷۶)

خدمات عمومی

به عنوان فعال بخش خصوصی و استاد مالی، دکتر عبده به‌ویژه در سه دهه‌ی اخیر در حوزه‌ی خدمات عمومی به شکل داوطلبانه فعال بوده است. در حوزه‌ی خصوصی‌سازی، کارایی بازار بدهی و قانون بازار سرمایه به‌ وزرای امور اقتصادی و دارایی؛ در حوزه‌ی بازار رهن، سیاست‌گذاری زمین و صندوق‌های مستغلات به وزرای راه و شهرسازی؛ و در طیف گسترده‌ای از نهادهای پولی و مالی در حوزه‌های مختلف مالی به بانک مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌ها، بازنشستگی‌ها، خیریه‌ها و دیگر نهادهای مالی مشورت داده است. این خدمات همچون تدریس وی در دهه‌ها‌ی گذشته افتخاری بوده است. دکتر عبده طی این سال‌ها به طور افتخاری عضو هیأت امنای دو مؤسسه‌ی آموزشی؛ عضو هیأت تنظیم بازار برق؛ عضو هیأت علمی ده‌ها کنفرانس و سمینار؛ داور، سردبیر یا عضو هیأت تحریریه‌ی چندین نشریه علمی، مجله و روزنامه؛ داور یا عضو هیأت علمی رویدادها و جشنواره‌های علمی مختلف بوده است.