Search

ویراست چهارم فرهنگ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری

  1. Home
  2. »
  3. خبرها و رویدادها
  4. »
  5. ویراست چهارم فرهنگ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری

پیش‌گفتار فرهنگ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری – ویراست چهارم

غلامرضا نظربلند – حسین عبده تبریزی

یازده سال پس از ویرایش اول، این کتابِ فرهنگ (واژه‌نامۀ) انگلیسی – فارسی اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری که برای تمامی فارسی‌زبانان ایران، افغانستان و تاجیکستان تهیه شده، به منبع اصلی و معتبر مورد رجوع مترجمان، دانشجویان و دانش‌پژوهان، شاغلان، حرفه‌ای‌های مالی، سرمایه‌گذاران خصوصی و خوانندگان صفحات مالی تبدیل شده است.

مؤلفان برای حفظ اعتبار اثر حاضر و انجام تعهد خود به ارتقای کیفیت آن تصمیم گرفته‌اند ویرایش جامع‌تری را به خوانندگان و کاربران تقدیم کنند. امید است که در آینده نیز این حرکتِ رو به جلو ادامه یابد و بتوانیم همچنان پاسخگوی نیاز دانشجویان و حرفه‌ای‌های مالی که در دنیای به غایت پیچیدۀ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری انگلیسی به دنبال معادل‌های شفاف به زبان مادری خود هستند، باشیم.

ویراست پیش‌روی کاملاً اصلاح، تجدیدنظر و به‌روزشده و حاوی بیش از ۷۰۰۰ مدخل است که محتوای نخستین ویرایش (۱۳۹۰)، ویرایش دوم (۱۳۹۳) با بیش از ۹۰۰ مدخل جدید یا اصلاح‌شده، و ویرایش سوم (۱۳۹۷) با بیش از ۵۰۰۰ مدخل را با خود همراه کرده است. صرف سی‌ماه وقت برای تهیۀ این ویرایش و اضافه‌کردن حدود ۲۰۰۰ واژۀ جدید و بازبینی ۵۰۰۰ واژۀ ویرایش قبلی، مؤلفان را به این باور رساند که فرهنگ حاضر کم‌وبیش همۀ اصطلاحات رشتۀ مالی و سرمایه‌گذاری مدرن را پوشش داده و در تراز مرجعی معتبر، ارزش مراجعه پیدا کرده است.

وجود نسخه الکترونیک یکی دیگر از دلایل موفقیت این فرهنگ بوده است. بدین‌ترتیب استفاده از فرهنگ برای هر کسی در هر مکانی، بدون تقبّل هزینه، و تقریباً بدون هیچ محدودیتی و حتی چاپ کتاب به‌صورت آنلاین از تارنمای https://investopedia.ir فراهم شده است. ویژگی جذاب انتشار نسخه آنلاین، فرهنگ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری را به متنی پویا تبدیل کرده است، به‌طوری‌که کاربران دیگر مجبور نیستند برای اصلاحات انجام شده یا واژه‌های تازه‌وارد تا چاپ بعدی منتظر بمانند. برخط‌بودن، این امکان را فراهم می‌سازد تا هر روز متن را تغییر دهیم، ورودی‌ها را اضافه و خطاها را تصحیح کنیم و اصلاحات را انجام دهیم. اگر از چیزی که امروز منتشر کردیم رویگردان شدیم، می‌توانیم آن را حذف کنیم. اگر نکته‌ای یاد بگیریم که مدخلی را که دیروز وارد کرده‌ایم بهبود بخشد، می‌توانیم آن ورودی را بلافاصله تغییر دهیم. افزون بر این، استفاده‌کنندگان از نسخه الکترونیکی، به‌راحتی می‌توانند متن را هم به عنوان فرهنگ لغت فارسی به انگلیسی و هم فرهنگ لغت انگلیسی را به فارسی جستجو کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیوگرافی دکتر حسین عبده تبریزی

حسین عبده تبریزی در سال ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۵۲، همزمان مدرک کارشناسی مدیریت از مدرسه‌ی عالی بازرگانی و کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه‌ی عالی ترجمه را دریافت نمود. در سال ۱۳۵۳، تحصیلات خود را در رشته‌ی مدیریت بازرگانی در مرکز مطالعات مدیریت ایران (وابسته به دانشگاه هاروارد) در سطح کارشناسی ارشد ادامه داد و تحصیلات عالی خود را در سطح دکترای رشته‌ی امور مالی و بانکداری در مدرسه‌ی عالی بازرگانی منچستر در سال ۱۳۵۶ به پایان رساند.

سابقه‌ی تدریس دکتر عبده به سال ۱۳۵۴ بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون وی در بسیاری از مؤسسات آموزش عالی، سازمان‌ها‌ و مراکز تحقیقاتی کشور استاد مدعو بوده است. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه‌ی طباطبایی، مؤسسه‌ی عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه و دانشگاه امام صادق (ع) تنها برخی از مؤسساتی است که دکتر عبده در آنها به تدریس دانش مالی پرداخته است.

حوزه‌های تحقیقاتی اخیر وی شامل حل‌وفصل بانکی، مدل‌هاي كنترل ريسك، نظارت بر بازارهای سرمایه، معرفت‌شناسی مالی، تأمین مالی بخش مسکن و مالی رفتاری در بورس اوراق بهادار تهران است.

دکتر عبده تبریزی مترجم کتاب‌های فیزیک مالی، خطر و بازده، ارزشيابی، مدیریت مالی (دو جلد)، مبانی بازارها و نهادهای مالی (دو جلد) و چندین کتاب دیگر است. وی هم‌چنین مؤلف کتاب‌های بازار آتی، مالی املاک و مستغلات، مالی شرکت‌ها (دو جلد)، افته‌هایی در مدیریت مالی، افته‌هایی در مالی شرکت‌ها، مجموعه‌ی مقالات مالی و سرمایه‌گذاری (دو جلد)، اندازه‌گیری و مدیریت ریسک بازار، فرهنگ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری و بازار دارایی‌ها در دهه‌ی ۹۰ شمسی است. وی عضو هیأت تحریریه‌ی نشریه‌های متعدد و از جمله صاحب‌ امتیاز روزنامه‌ی سرمایه بوده است که در دولت احمدی‌نژاد توقیف شد. صدها مقاله از وی در نشریه‌های دانشگاهی و مطبوعات کثیرالانتشار منتشر شده است.

برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی حسین عبده تبریزی به شرح زیر است:

رئیس هیأت‌مدیره‌ی شركت خدمات پژوهش و مشاوره‌ی مالی تابان‌خرد (امروز-۱۳۸۵)

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار (۱۳۹۷-۱۳۹۲)

رئیس هیأت مدیره‌ی لیزینگ بانک اقتصاد نوین (۱۳۸۹-۱۳۸۵)

رئیس هیأت مدیره‌ی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران (۱۳۸۹-۱۳۸۶)

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه‌ی نوین (۱۳۸۹-۱۳۸۷)

مديرعامل شركت تأمین سرمایه‌ی اقتصاد نوین (۱۳۸۷-۱۳۸۵)

دبير كل مؤسسه‌ی توسعه‌ی صنعت سرمايه‌گذاري ايران (۱۳۸۷-۱۳۸۵)

دبیر کل بورس اوراق بهادار تهران (۱۳۸۴-۱۳۸۲)

رئیس هیأت ‌مدیره‌ی بانک اقتصاد نوین (۱۳۸۲-۱۳۸۰)

رئيس هيأت‌‌مديره و مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ساختمان ايران (۱۳۸۰-۱۳۷۶)

خدمات عمومی

به عنوان فعال بخش خصوصی و استاد مالی، دکتر عبده به‌ویژه در سه دهه‌ی اخیر در حوزه‌ی خدمات عمومی به شکل داوطلبانه فعال بوده است. در حوزه‌ی خصوصی‌سازی، کارایی بازار بدهی و قانون بازار سرمایه به‌ وزرای امور اقتصادی و دارایی؛ در حوزه‌ی بازار رهن، سیاست‌گذاری زمین و صندوق‌های مستغلات به وزرای راه و شهرسازی؛ و در طیف گسترده‌ای از نهادهای پولی و مالی در حوزه‌های مختلف مالی به بانک مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌ها، بازنشستگی‌ها، خیریه‌ها و دیگر نهادهای مالی مشورت داده است. این خدمات همچون تدریس وی در دهه‌ها‌ی گذشته افتخاری بوده است. دکتر عبده طی این سال‌ها به طور افتخاری عضو هیأت امنای دو مؤسسه‌ی آموزشی؛ عضو هیأت تنظیم بازار برق؛ عضو هیأت علمی ده‌ها کنفرانس و سمینار؛ داور، سردبیر یا عضو هیأت تحریریه‌ی چندین نشریه علمی، مجله و روزنامه؛ داور یا عضو هیأت علمی رویدادها و جشنواره‌های علمی مختلف بوده است.