ارزشیابی یکی از کلیدیترین علوم مالی است. از این رو برخی از مؤسسات بزرگ مشاورۀ مدیریت در دنیا، کتب مرجعی را در زمینۀ این دانش منتشر کردهاند. کتاب حاضر یکی از همین کتب مرجع است که اولین بار به صورت کتابچهای برای مشاوران مؤسسۀ مککینزی (McKinsy & Company) طراحی شده بود. به مرور و با گسترش دامنۀ فعالیت، مؤسسۀ مککینزی مطالب کتاب را با توجه به تغییرات علوم مالی و فضای کسبوکار توسعه داد و نسخۀ اول این کتاب را در سال ۱۹۹۰ میلادی و نسخۀ پنجم آن (چاپ حاضر) را در سال ۲۰۱۰ میلادی با عنوان Valuation, Measuring and Managing the Value of Companies به بازار عرضه کرد. هماکنون این کتاب در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا تدریس میشود و در بسیاری از بانکها و مؤسسات مالی بزرگ به عنوان کتاب مرجع ارزشیابی مورد بهره برداری قرار گرفته است. از این رو کتاب حاضر پرفروشترین کتاب ارزشیابی در سراسر دنیاست تا جایی که نسخۀ چهارم آن ۴۰۰ هزار جلد و نسخۀ پنجم آن تا کنون ۵۰۰ هزار جلد فروش داشته و به ۱۰ زبان زندۀ دنیا ترجمه شده است.
از اوایل سال ۱۳۹۰ ه.ش. آقایان دکتر حسین عبده تبریزی و هادی لاری تلاش هدفمندی را آغاز کردند تا این کتاب را با انطباق بر قوانین مالی و حسابداری ایران ترجمه کرده و آن را در ۳ جلد به دانشگاهها و بازار سرمایۀ کشور عرضه کنند. جلد اول این کتاب که مراحل پایانی خود را سپری میکند احتمالاً در بهار سال ۱۳۹۱ ه.ش. در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.