پنجشنبه 17 آذر ماه 1401 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان  | فارسی   English
امان نمی‌دهی ای سوز غم به ساز دلم بیا که گریۀ بی‌اختیار را مانی
در مورد دوره «مالی شرکت‌ها و ارزشیابی» در دانشگاه خاتم در ترم جدید، خوشبختانه دانشگاه با حضور چندنفر از دوستان به شکل مستمع آزاد در دوره موافقت کرد.
هر چند در شرایط تحریم در ایران زندگی می‌کنیم و مناسبات تجارت بین‌الملل کمتر به ایران مربوط می‌شود، با این همه امروز ما هم مثل بسیاری از کشورها می‌توانیم از رکود در سطح جهان نگران شویم و آثار آن را بر بازارهای خود ارزیابی کنیم. معمولاً این رکود نخست آثار خود را بر بازار سرمایه نشان می‌دهد و آنگاه به بخش واقعی اقتصاد تسری می‌یابد.
تحولات بیرونی و از جمله تحریم‌ها در دوره‌های مختلف در سال‌های گذشته کم آثار مخرب بر روی اقتصاد ایران نداشته‌اند. حالا در شرایطی که گفت‌وگوهای وین برای حل و فصل پرونده هسته‌ای در بلاتکلیفی به سر می‌برد، سخن از تبعات منفی یک تحول بیرونی دیگر بر روی اقتصاد ایران و معیشت مردم است. جنگ روسیه و اوکراین که حالا نزدیک به سه ماه از وقوع آن گذشته است؛ البته تأثیرات این جنگ محدود به ایران و حتی منطقه خاورمیانه نیست و همة جهان را درگیر کرده است؛ چرا که هر دو کشور یکی از تأمین‌کنندگان اصلی غله در جهان هستند. در گفت‌وگو با حسین عبده تبریزی و احمدرضا جلالی نائینی، دو صاحبنظر حوزه اقتصادی، آثار بلندمدت این جنگ بر اقتصاد ایران و جهان را مرور کرده‌ایم و در ادامه به الگو یا ایده نگاه به شرق در سیاست خارجی و آثار آن پرداخته‌ایم. جراحی اقتصادی دولت برای حذف ارز ترجیحی و تبعات تورمی آن بر معیشت مردم هم در این میزگرد از قلم نیفتاده است. هر دو اقتصاددان پیش‌بینی خوبی از وضعیت اقتصادی کشور برای سال جاری و مهار یا کاهش تورم ندارند.
Print Send to Friends
پنجشنبه 30 مرداد ماه 1399 | hits : 1070 | Code: 21872
تأمین مالی شهرداری‌ها


شهرداری‌ها در کشورهای مختلف حتی سهم بیست و پنج درصدی از تولید ناخالص داخلی دارند و در ایران هم آنها برای تأمین مالی پروژهای خود در عرصه قطارهای شهری، سامانه‌های حمل و نقل عمومی، شهرسازی، امکانات رفاهی، ورزشی و درمانی سخت به بازار سرمایه نیازمندند.


شرایط جاری اقتصاد ایران، و بویژه بازار سرمایه کشور ایجاب می‌کند که مجاری جذب نقدینگی عمده‌ای که در جریان است، بسیار متنوع‌تر شود و کوشش شود که تا حد ممکن نقدینگی به مجاری تولید کالاها و خدمات جدید و اشتغال هدایت شود و به تشکیل سرمایه ثابت جدید منجر شود. شهرداری‌ها در کشورهای مختلف حتی سهم بیست و پنج درصدی از تولید ناخالص داخلی دارند و در ایران هم آنها برای تأمین مالی پروژهای خود در عرصه قطارهای شهری، سامانه‌های حمل و نقل عمومی، شهرسازی، امکانات رفاهی، ورزشی و درمانی سخت به بازار سرمایه نیازمندند.
به دلیل وجود قانون قبلی و تفسیر خاص از قانون اوراق بهادار سال هشتاد و چهار، شهرداری‌ها تا امروز در بازار سرمایه خود را به انتشار اوراق مشارکت محدود یافته‌اند، در حالی که طیف گسترده‌ای از ابزارهای این بازار، از قبیل انواع اوراق بدهی و صندوق‌های پروژه می‌تواند در تأمین مالی پروژهای آنها و هدایت نقدینگی به سمت تولید دارایی‌های واقعی جدید راهگشا باشد. شایسته است کسانی که این روزها روی اصلاحیه قانون اوراق بهادار کار می‌کنند، در متن خود میدان عمل گسترده‌تری برای تأمین مالی شهرداری‌ها فراهم آورند.

فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
© Copyright 2011 iranfinance.net All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :